ICT adalah singkatan daripada Information and
Communication Technology (Teknologi Maklumat dan Komunikasi) yang bermaksud
teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data yang berkaitan dengan segala
aspek dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Secara tepat dan mudah,
penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi,
memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan
waktu. Menurut Abdul Rahim Abd Rashid
(2001), Dasar pendidikan Malaysia, sememangnya mementingkan inovasi, ia
merangkumi inovasi dalam pembangunan pelbagai potensi manusia seperti
pengetahuan, budaya saintifik, penguasaan teknologi baru, penggunaan ICT,
pengurusan, pemikiran yang strategik dan sebagainya. Manakala Esah Sulaiman
(2003), menyatakan bahawa dengan perkembangan teknologi terkini dan aplikasi
Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT) dalam pengajaran, golongan guru dikehendaki
menguasai kemahiran ICT dalam pengajaran. Namun begitu pendidikan di negara
kita tidak akan setanding dengan pendidikan di negara-negara yang maju yang
lain sekiranya kita masih lagi mempunyai guru yang tidak mahir dalam bidang ICT
di sekolah. Hal ini telah telah dibuktikan melalui kajian yang dijalankan oleh
Norida Suhadi (2001) ke atas 100 orang guru siswazah dan bukan siswazah
mendapati bahawa hanya 10% daripada
guru-guru yang menghasilkan bahan pengajaran dalam bentuk multimedia. Kurang
mahir merupakan masalah utama yang dihadapi oleh guru dalam menghasilkan bahan pengajaran berbentuk multimedia.
Hal
ini terjadi kerana disebabkan oleh sikap negatif yang wujud dalam kalangan
guru. Contohnya terdapat segelintir guru yang memang tidak mahir menggunakan
ICT di sekolah dan mereka tidak mempunyai inisiatif tersendiri untuk
menyelesaikan masalah tersebut. Bagi mereka mahir dalam ICT adalah perkara yang
merugikan mereka kerana mereka perlu memperuntukkan masa tertentu untuk
merancang dan menghasilkan aktiviti P&P dengan menggunakan ICT.
Kekurangan
prasarana dan bahan sokongan serta tiada kakitangan terlatih untuk membantu
guru dalam penggunaan ICT merupakan punca lain yang menyebabkan guru tidak
mahir atau terlatih dalam bidang ICT di sekolah. Contohnya, terdapat sesetengah
sekolah yang mempunyai makmal komputer
tetapi komputer yang terdapat di dalamnya tidak dapat berfungsi dengan baik
disebabkan oleh masalah teknikal. Kesan daripada permasalahan ini telah
menyebabkan proses P&P yang berlangsung membosankan dan akan membawa kepada
penurunan prestasi pencapaian pelajar. Hal ini secara tidak langsung akan menyebabkan masalah disiplin dalam
kalangan pelajar meningkat serta profesional guru akan dipandang rendah oleh
masyarakat. Keadaan ini terjadi sekiranya guru tersebut tidak mengubah diri
mereka ke arah yang lebih positif dalam merancang dan menghasilkan aktiviti
pengajaran yang menarik dan boleh memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar
mengenai sesuatu topik yang diajar dalam mata pelajaran Matematik.
No comments:
Post a Comment