Minat
guru-guru dalam penguasaan teknologi komunikasi dan informasi boleh mewujudkan
satu asas bagi sikap mereka terhadap penggunaan teknologi komunikasi dan
informasi dalam pengajaran di dalam kelas. Secara amnya, guru mempuyai sikap
yang positif terhadap wadah teknologi yang baru ini. Sebagai contoh, ramai yang
mungkin berpendapat bahawa internet adalah sesuatu yang menarik. Tentunya ini
merupakan satu aspek yang positif dalam konteks hubungan antara guru dengan
teknologi komunikasi dan informasi.
Sebaliknya
pula, mungkin terdapat perbezaan pandangan dalam kalangan guru apabila tinjauan
secara lebih spesifik tentang hubungan antara guru-guru dan teknologi
komunikasi dan informasi perlu seimbang dengan minat pelajar terhadap teknologi
komunikasi dan informasi dan juga tidak mustahil bahawa jika tahap minat mereka
dalam teknologi komunikasi dan informasi dalam kalangan pelajar adalah lebih
tinggi berbanding dalam kalangan guru. Maka, adalah tidak pelik sekiranya akan
turut berlaku penyebaran pengetahuan dan kompetensi dalam teknologi komunikasi
dan informasi daripada pelajar kepada guru.
Sumber-sumber
ICT yang selalu digunakan dalam P&P matematik ialah power point, LCD, CD
dan pelbagai software yang berkaitan.
Kebanyakan guru akan memberi persepsi negatif kepada penggunaan teknologi ini.
Sesetengah guru beranggapan bahawa inovasi dalam pengajaran, termasuklah ICT,
adalah sebagai membebankan, banyak kerja dan tenaga (Fullam, 1996). Guru
memberi persepsi bahawa bukan semua topik yang diajar boleh menggunakan ICT
kerana untuk sesetengah topik, penggunaan ICT akan menyebabkan pelajar lebih
susah untuk memahami tajuk yang diajarkan. Sebenarnya, dengan menggunakan ICT
pelajar akan lebih memahami isi pelajaran yang diajarkan kerana pelajar lebih
nampak gambaran sebenar. Pelajar lebih berminat untuk belajar kerana banyak
animasi-animasi yang boleh menarik minat pelajar. Pelajar akan memberikan
sepenuh perhatian semasa proses P&P kerana para pelajar tertarik dengan
bahan-bahan yang dipaparkan, pelajar akan lebih bersemangat untuk belajar. Namun, guru memberi alasan tentang kelemahan
CD yang disediakan oleh pihak kementerian. Hal ini disebabkan, bagi sesetengah
tajuk yang diajar, guru hanya ingin mencapai dua objektif pengajaran sedangkan
isi pengajaran dalam CD berkenaan adalah untuk mencapai tiga objektif. Ini
menjadikan objektif yang ingin dicapai dan objektif yang tersedia dalam CD
tidak selari. Terdapat sesetengah guru
menganggap penggunaan ICT hanya membantu dalam sesetengah tajuk sahaja.
Contohnya, Transformasi, Geometri, sudut, bearing, garis dan satah dan
sebagainya. ICT boleh meningkatkan keberkesanan P&P matematik, namun bukan
semua topik sesuai untuk diaplikasikan ICT dalam proses pengajarannya. Terdapat
juga topik yang perlu menggunakan kapur dan papan putih sahaja. Biasanya, ia
melibatkan proses penyelesaian masalah dan bukannya untuk memantapkan proses
pemahaman murid terhadap sesuatu kemahiran yang diajar.
Salah satu sikap yang biasa ditemui
dalam kalangan guru adalah sikap tidak mahu mengubah diri untuk sentiasa
melakukan pembaharuan. Kebanyakan guru agak sukar untuk mengubah gaya
pengajaran pembelajaran mereka kepada sesuatu yang baru dan terkini seperti
menggunakan ICT dalam pengajaran. Albaugh (1997) menyatakan bahawa guru-guru
biasanya ragu-ragu dengan idea-idea baru dan terkini kerana mereka merasa
selesa dengan apa yang selama ini mereka telah lakukan. Hanya apabila mereka
yakin bahawa idea-idea dan inovasi baru telah terbukti dapat meningkatkan
keberkesanan dalam pengajaran da pembelajaran mereka barulah mereka bersedia
untuk mengubah cara kerja mereka.
Terdapat juga guru yang fobia dengan
teknologi ICT. Menurut Zorinawati (1999), fobia bagi golongan pendidik boleh
dibahagikan kepada tiga jenis iaitu fobia dengan komputer atau takut akan
komputer, fobia dengan perkembangan komputer atau takut tidak mampu menyaingi
perkembangan komputer dan fobia dengan kerja atau takut jika tahu tentang
penggunaan komputer, akan diberikan banyak kerja oleh Pengetua. Menurut Mohd
Sobhi dan Musa (2007), sikap mengelak dari menerima hakikat akan kepentingan
ICT tidak akan menyelesaikan masalah berkaitan ICT dalam sekolah. Sikap yang
positif terhadap sesuatu perkara adalah penting untuk mendorong seseorang itu
melakukan sesuatu dengan sepenuh hati. Sikap ini telah dikenal pasti sebagai
petunjuk ramalan yang penting bagi perbezaan antara individu dalam aplikasi
pendidikan, pembelajaran dan pencapaian.
No comments:
Post a Comment