Walaupun
dikatakan ketinggalan berbanding sektor lain, program pengkomputeran di sekolah
semakin meningkat dan diberi perhatian. Menurut Schofield (1995), bilangan
komputer di kebanyakan sekolah semakin meningkat. Hari demi hari penggunaan
komputer bukan sahaja semakin meluas tetapi juga semakin diperlukan di lebih
banyak sekolah. Program pengkomputeran mula diperkenalkan ke sekolah-sekolah di
Malaysia secara rasminya pada tahun 1986 iaitu melalui Pekeliling Perkhidmatan
Bil. (5) Tahun 1986. Bermula dari tarikh tersebut, program pengkomputeran di
sekolah-sekolah mula dilaksanakan dan berkembang secara beransur-ansur mengikut keperluan dan
kemampuan yang dimiliki. Bermula dengan kelab-kelab komputer
yang kebanyakannya ditubuh atas inisiatif sekolah-sekolah sendiri (Othman
Khalid, 1992) telah berkembang kepada apa yang ada sekarang.
Namun begitu, menurut KPM (2001), penggunaan
komputer telah mula diperkenalkan lebih awal iaitu semenjak pertengahan tahun
1960-an lagi. Ketika mula diperkenalkan, penggunaannya didapati terhad di
kementerian dan untuk tujuan pengurusan sahaja. Bermula dengan pengurusan dan pengendalian
peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran, kemudian penggunaannya telah diperluas
kepada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan diikuti dengan Sijil Tinggi
Persekolahan Malaysia. Pada masa yang sama komputer juga digunakan untuk
mengumpul, memproses, dan menganalisis data sekolah rendah dan menengah bagi
tujuan perancangan pendidikan.
Pada awal tahun 1990-an, kementerian mula
melaksanakan beberapa projek pendidikan yang berasaskan ICT dan pembekalan
komputer, khususnya sebagai penyediaan infrastruktur ICT. Pada 5hb. Julai,
1992, sebanyak 60 buah sekolah menengah luar bandar dibekalkan dengan 21 set komputer
bagi setiap sekolah. Bermula dari tarikh tersebut, usaha-usaha menerapkan
penggunaan komputer ke dalam sistem pendidikan juga menjadi semakin menyerlah
dan menyeluruh. Selaras dengan perkembangan berkaitan, Kementerian Pelajaran
Malaysia melalui Bahagian Pendidikan Guru mula melaksanakan program latihan
praperkhidmatan dalam ICT kepada guru-guru pelatih di maktab perguruan bagi
Kursus Diploma Perguruan Malaysia pada awal tahun 1990-an. Pelaksanaan program
tersebut kemudiannya disusuli dengan Kursus Pengajian Teknologi Maklumat kepada
guru-guru pelatih Kursus Perguruan Lepasan Ijazah. Selain kursus-kursus
praperkhidmatan, tidak ketinggalan dianjurkan kursus-kursus dalam perkhidmatan
jangka pendek dan kursus khas.
Selain Bahagian Pendidikan Guru, program-program
latihan kepada guru sekolah rendah dan menengah turut dianjurkan oleh Bahagian
Teknologi Pendidikan melalui Pusat Sumber Pendidikan Negeri dan Pusat Kegiatan
Guru. Institut Aminuddin Baki (IAB) juga tidak ketinggalan menyediakan latihan
bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran warga pendidikan dalam ICT.
Kumpulan sasaran IAB ialah para pentadbir dan kakitangan sokongan di peringkat
sekolah. Pada tahun 1994, Kementerian Pelajaran Malaysia telah melancarkan pula
Projek Rintis Pengajaran Pembelajaran Berbantu Komputer bagi mata pelajaran
Bahasa Inggeris dan Matematik. Projek tersebut dilaksanakan di 15 buah sekolah
rendah luar bandar di Selangor. Setiap sekolah dibekalkan dengan 21 set
komputer sementara perisian kursus pendidikan disediakan oleh Pusat Perkembangan
Kurikulum. Dalam perkembangan berkaitan, pada tahun 1996 penyediaan
infrastruktur ICT telah diperluaskan ke 209 buah sekolah menengah dan 20 buah
sekolah rendah. Setiap buah sekolah menengah tersebut dibekalkan dengan 21 set
komputer, termasuk sebuah komputer pelayan (server) untuk Persekitaran
Rangkaian Setempat (Local Area Network) tanpa kemudahan internet. Walau bagaimanapun
komputer yang dibekalkan di sekolah rendah tidak dirangkaikan. Bagi tempoh
tahun 1999 hingga 2000, sebanyak 332 buah sekolah lagi (110 buah sekolah
menengah dan 222 buah sekolah rendah) di seluruh negara telah menerima komputer
iaitu sebanyak 10 set komputer bagi setiap sekolah.
Komputer yang dibekalkan ke sekolah-sekolah pada
peringkat awal pelaksanaan program Komputer
Dalam Pendidikan (KDP) ialah di bawah peruntukan projek-projek khas. Sementara komputer
yang dibekalkan antara tahun 1999 hingga 2000 ialah komputer multimedia jenis
Pentium III yang sama ada disewa daripada MIMOS atau melalui tender terbuka
untuk Sabah dan Sarawak. Untuk menempatkan komputer yang dibekalkan, bilik
darjah diubah suai menjadi makmal komputer.
Menjelang tahun 2000, Kementerian Pelajaran Malaysia
telah melaksanakan pula Projek Penyediaan
Infrastruktur Fizikal dan Pengkomputeran Sekolah Menengah dan Rendah di 2,148
buah sekolah rendah dan menengah. Projek tersebut dilaksanakan secara
berperingkat dengan mendahulukan sekolah-sekolah yang mempunyai enrolmen
melebihi 150 orang dan mempunyai bekalan
eletrik. Makmal komputer yang dibina dilengkapi dengan komputer terkini
berserta kemudahan persekitaran rangkaian setempat dan internet. Selain
komputer, projek tersebut turut membekalkan
projektor Liquid Crystal Display (LCD). Jumlah peruntukan makmal,
komputer, komputer
pelayan, dan projektor LCD kepada sekolah-sekolah diberikan berdasarkan
enrolmen pelajar.
Kerajaan Malaysia amat serius untuk menerapkan
penggunaan komputer dalam sistem pendidikan.
Jutaan ringgit telah dilabur untuk membina makmal serta rangkaian komputer.
Tujuan pelaburan tersebut ialah untuk mempercepatkan usaha melahirkan lebih
ramai tenaga mahir bagi memenuhi keperluan pasaran semasa. Di sidang parlimen,
Kementerian Pelajaran Malaysia memaklumkan kepada dewan bahawa sehingga bulan
September 2003 sahaja sudah terdapat 4,297 projek makmal komputer sekolah
(3,700 makmal baru dan 597 makmal ubah suai) sudah diluluskan pembinaannya.
Dalam
mengharungi kemajuan ICT, pihak Kementerian Pendidikan sendiri banyak
menghadapi masalah atau cabarannya. Namun begitu, cabaran-cabaran
itu dianggap sebagai satu perintis kejayaan dan harus diselesaikan serta
ditangani dengan bijak. Strategi pelaksanaannya juga harus dirancang
bagi melicinkan lagi usaha meningkatkan penggunaan ICT di sekolah. Di
antara cabaran-cabaran dan strategi pelaksanaannya adalah seperti berikut,
Sekolah
yang masih tidak mempunyai bekalan elektrik menjejaskan pembekalan kemudahan
ICT dalam pengurusan dan pentadbiran serta P & P. Kebanyakan
sekolah rendah hanya dibekalkan dengan elektrik satu fasa. Untuk
kegunaan makmal komputer, bekalan elektrik perlu dinaik taraf kepada tiga
fasa. Adalah menjadi cabaran kepada KPM untuk menyediakan bekalan
elektrik tiga fasa kepada sekolah bagi membolehkan pelaksanaan ICT sepenuhnya.
Makmal
komputer yang sedia ada tidak dapat menampung keperluan sebagai makmal komputer
mata pelajaran elektif. Sebuah makmal komputer hanya dapat menampung
keperluan untuk lima kelas sahaja kerana setiap mata pelajaran berasaskan ICT memerlukan
empat hingga lima waktu mengajar seminggu. Adalah menjadi cabaran
kepada KPM untuk menambah bilangan makmal komputer di semua sekolah menengah
bagi menentukan mata pelajaran elektif ICT dapat ditawarkan.
Pembekalan
komputer atau notebook kepada guru dan pensyarah untuk
kegunaan P&P masih tidak mencukupi. Hanya sebilangan kecil guru
dan pensyarah yang memperoleh kemudahan tersebut melalui projek atau sumbangan
tertentu. Untuk meningkatkan mutu P&P, KPM akan membekalkan
komputer kepada guru dengan nisbah 1 : 10 bagi tahun 2002 hingga
2003. Nisbah ini akan meningkat kepada 1 : 5 pada tahun 2004 hingga
2005, manakala pada tahun 2006 hingga 2010, nisbah komputer berbanding guru
adalah 1 : 1.
Walaupun
perancangan telah dibuat, perkakasan komputer yang dibekalkan kepada
Jabatan/Bahagian masih tidak mencukupi bagi memenuhi keperluan personel KPM
disebabkan kekangan peruntukan kewangan. Di samping itu, kebanyakan
komputer yang dibekalkan adalah model berkapasiti rendah dan tidak dirangkaikan
kepada kemudahan internet sedangkan keperluan untuk kemudahan ini semakin
meningkat atas desakan tugas, keperluan komunikasi, dan memenuhi cabaran
merealisasikan e-kerajaan. Sebagai contoh, pada masa kini,
pembekalan komputer dengan nisbah 1 : 1 bagi pegawai Kumpulan Pengurusan dan
Profesional (Gred 3 dan ke atas) masih belum mencapai
sasarannya. Adalah menjadi cabaran kepada KPM untuk menyediakan
perkakasan komputer yang terkini dan mencukupi kepada semua peringkat
pengurusan KPM ke arah mengukuhkan infrastruktur ICT dalam pendidikan.
No comments:
Post a Comment