Walaupun telah melangkah ke era
sains dan teknologi, masih ada guru-guru yang menggunakan teknik pengajaran
"chalk and talk" yang sangat membosankan. Pelbagai cara boleh
dilakukan untuk mengatasi masalah ini dan menarik minat pelajar di dalam kelas. Tugas utama seorang pengajar atau guru adalah untuk
memudahkan pembelajaran para pelajar. Untuk memenuhi tugas ini,
pengajar atau guru bukan sahaja harus dapat menyediakan suasana
pembelajaran yang menarik dan harmonis, tetapi mereka juga menciptakan
pengajaran yang berkesan. Ini bermakna guru perlu mewujudkan suasana pembelajaran
yang dapat meransangkan minat pelajar di samping sentiasa memikirkan kebajikan
dan keperluan pelajar.
Dalam sesi
pembelajaran, guru kerap berhadapan dengan pelajar yang berbeza dari segi
kebolehan mereka. Hal ini memerlukan kepakaran guru dalam menentukan strategi
pengajaran dan pembelajaran. Ini bermakna, guru boleh menentukan pendekatan,
memilih kaedah dan menetapkan teknik-teknik tertentu yang sesuai dengan
perkembangan dan kebolehan pelajar. Strategi yang dipilih itu, selain
berpotensi memeransangkan pelajar belajar secara aktif, ia juga harus mampu
membantu menganalisis konsep atau idea dan berupaya menarik hati pelajar serta
dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna.
Perlunya
guru menarik perhatian pelajar dalam sesuatu pengajaran, aktiviti-aktiviti yang
dipilih hendaklah yang menarik dan mempunyai potensi yang tinggi untuk
membolehkan isi pelajaran dan konsep-konsep yang diterjemahkan secara jelas.
Aktiviti harus boleh mempengaruhi intelek, emosi dan minat pelajar secara
berkesan.
Dalam
merancang persediaan mengajar, aktiviti-aktiviti yang dipilih perlu mempunyai
urutan yang baik. Ia perlu diselaraskan dengan isi kemahiran dan objektif
pengajaran. Lazimnya aktiviti yang dipilih itu adalah gerak kerja yang mampu
memberi sepenuh pengaruh terhadap perhatian, berupaya meningkatkan kesan
terhadap intelek, ingatan, emosi, minat dan kecenderungan serta mampu membantu
guru untuk menjelaskan pengajarannya.
Dalam
merancang aktiviti mengajar yang berkesan dan bermakna kepada para pelajar,
guru haruslah memikirkan terlebih dahulu tentang kaedah dan teknik yang akan
digunakan. Pemilihan strategi secara bijaksana mampu menjamin kelicinan serta
keberkesanan penyampaian sesuatu subjek atau modul.
Di antara kaedah dan teknik yang
boleh digunakan oleh guru ialah :
§ Kaedah sumbang saran
§ Kaedah tunjuk cara (demonstrasi)
§ Simulasi atau kaedah pengajaran
kumpulan
§ Kaedah perbincangan atau kaedah
penyelesaian masalah
§ Kaedah oudioligual
§ Kaedah kodkognetif
§ Kaedah projek
No comments:
Post a Comment