3.1 Juruteknik
di setiap sekolah
Kadang-kala terdapat juga dalam kalangan guru teknologi
maklumat yang kurang mempunyai kemahiran untuk menyelenggarakan komputer. Ini
bermakna sebarang kerosakan pada komputer perlulah merujuk kepada pihak luar.
Kaedah ini biasanya memakan belanja yang besar dan proses P&P juga
terganggu. Oleh itu, untuk membantu meringankan tugas guru dan menjimatkan
perbelanjaan dalam membaik pulih perkakas-perkakas ICT, kerajaan perlulah
menempatkan juruteknik di setiap sekolah.
Antara tugas-tugas
juruteknik komputer ialah seperti membantu tugas-tugas pengurusan aset ICT di
sekolah yang berada dibawah penyeliaan Pengetua atau Guru Besar ataupun juga
Guru Data. Selain itu, tugas juruteknik juga adalah menyelenggara kemudahan
& perkhidmatan ICT, perisian, perkakasan dan aplikasi yang dibekalkan oleh
KPM/JPN/PPD serta menyelesaikan masalah teknikal seperti pemeriksaan dan
penyenggaraan kelengkapan ICT yang rosak seperti kerosakan perkakasan utama,
komponen-komponen dan aksesori ICT. Tugas lain juruteknik pula adalah membantu,
memantau dan menyelia Rangkaian LAN dan WAN serta menyelaras server-server utama
dan peralatan seperti Firewall, Proxy, DNS bagi School*Net , EG*Net, Broadband, Internet Access,
Pusat Akses dan sebagainya. Tambahan pula, mereka juga bertugas untuk
menyelaras Meja Bantuan Teknikal ICT serta bertugas sebagai pegawai urusan bagi
aktiviti penyelenggaraan termasuk mencatat log, memantau kerja yang dilakukan
oleh pembekal, membuat tindakan susulan kepada pihak berkaitan. Mereka juga
bertugas dalam menyediakan keperluan perolehan ICT untuk pengurusan sekolah,
mengawasi isu-isu keselamatan ICT diperingkat sekolah serta mematuhi kawalan
dan prosedur keselamatan yang berkesan selaras dengan dasar-dasar keselamatan
yang telah ditetapkan oleh KPM/JPN//PPD/Sekolah serta mampu melaksanakan
tugas-tugas lain berkaitan pengurusan peralatan ICT yang diarahkan dari semasa
ke semasa.
Walaupun sesetengah sekolah mempunyai juruteknik
komputernya sendiri namun, bilangannya
adalah sedikit berbanding dengan jumlah sekolah yang terdapat di seluruh
Malaysia. Dukacita yang amat sangat kerana kerajaan telah membelanjakan banyak
peruntukkan untuk membangunkan ICT di sekolah tetapi dari segi penyenggaraannya
terabai. Diharapkan kerajaan dapat menempatkan paling kurang seorang juruteknik
komputer di setiap sekolah di negara kita supaya perkakas-perkakas komputer
dapat dijaga dan diselenggarakan dengan sebaik mungkin supaya dapat digunakan
oleh anak-anak pelajar kita di seluruh negara dan ini dapat merealilasikan
hasrat negara yang mahukan setiap rakyatnya celik IT.
3.2 Tambahan makmal
komputer
Justeru itu, kerajaan mengambil langkah memberi latihan
intensif kepada guru-guru menerusi program dan kursus khas yang dijalankan.
Melalui program Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP), guru-guru diberi taklimat
khas dan hands-on penggunaan ICT dalam pengajaran dalam pembelajaran pelajar
oleh tenaga pengajar yang terlatih. Semasa LDP, guru-guru ini diajar mengenai
penggunaan Microsoft Word, Microsoft Excel, pengurusan emel, blog dan sebagainya yang
berkaitan. Kursus-kursus khas seperti ini memakan belanja dan kos yang tinggi.
Maka, pihak kementerian menyarankan guru-guru mengambil inisiatif sendiri untuk
membiasakan diri dengan penggunaan ICT.
Selain itu, penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran di Malaysia dikatakan meluaskan lagi jurang perbezaan pelajar
bandar dan luar bandar. Pelajar di luar bandar kurang terdedah kepada
gajet-gajet ICT dalam kehidupan seharian. Hal ini menyebabkan kesukaran pihak
guru untuk menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakan
program pendidikan yang dibangunkan dalam bentuk ICT harus digunakan secara dua
hala, iaitu memerlukan interaksi balas daripada pelajar. Namun, hal ini tidak
dapat dilaksanakan jika pelajar tidak tahu dan takut menggunakan gajet ICT.
Kerajaan telah mengambil langkah menambah makmal-makmal komputer di sekolah di
seluruh Negara untuk melatih pelajar menggunakan komputer sejak usia pujuk,
sekaligus merapatkan jurang pelajar bandar dan luar bandar. Usaha kerajaan
memperbanyak komputer di makmal komputer sekolah juga melibatkan kos dan
komitmen yang tinggi.
3.3 Penyediaan
kemudahan
Untuk meningkatkan penggunaan komputer di kalangan para
guru, Zoraini (2000) telah mecadangkan supaya bilik guru sekolah dilengkapi
dengan komputer yang dilengkapi dengan kemudahan untuk akses ke internet.
Cadangan ini merupakan langkah pertama untuk memudahkan para guru mengakses
internet melalui komputer yang disediakan kepada paraguru. Kajian yang
dijalankan di Amerika Syarikat mendapati 95% sekolah telah dilengkapi dengan
komputer dan akses kepada internet (Mendels, 2000).
Dalam usaha untuk meningkatkan penggunaan internet di
kalangan guru, guru yang mengajar di pendalaman juga ketinggalan. Kerajaan
telah mengambil langkah bijak dengan memperkenalkan Projek Internet Desa dengan
menempatkan beberapa stesen internet di beberapa kawasan pedalaman di Sabah dan
Sarawak seperti di kawasan Kota Samarahandan Bario (Rozana, 2000). Penempatan beberapa
stesen internet tersebut membolehkan mereka yang berada di kawasan tersebut
mengakses internet dan dapat berhubung dengan mereka yang berada di dunia luar.
Terdapat inisiatif kerajaan dalam mewujudkan jurangdigital antara komuniti luar
bandar dengan penubuhan 217 telecentre bawah program USB. Telecentre tersebut terdiri daripada 42 pusat Internet Desa, 39
Medan InfoDesa, 58 Pusat Akses Komuniti dan 78 Kelas Literasi Komputer.
Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyeru semua
sekolah supaya menggunakan inisiatif sendiri untuk menukarkan sekolah
masing-masing ke sekolah pintar (Chandran,2000). Ini bermakna sekolah mempunyai
tanggungjawab untuk mencari sumber kewangan bagi tujuan tersebut. Untuk
mengatasi masalah tersebut, ada sekolah yang bekerjasama dengan pihak swasta
untuk melengkapkan komputer di sekolah. Peranan sektor swasta juga banyak
membantu perkembangan pengunaan teknologi maklumat, kerana sememangnya kita
tahu penggunaan teknologi maklumat memerlukan kos, maka kekangan kos inilah
biasanya membataskan pengunaan teknologi maklumat. pada masa kini, kadar
bayaran untuk mengakses internet semada melalui TM-Net atau Jaring telah
menurun, malahan syarikat besar seperti Telekom berkerjasama dengan Kementerian
pendidikan untuk menghasilkan Telekom Smart School yang menyediakan pekej
P&P melalui Laman Web yang dinamakan getCyberEd.com.
Pihak swasta yang terlibat bertanggungjawab untuk membekalkan komputer,
membaikpulih komputer dan membekalkan latihan kepada guru dan pelajar. Bagi
meningkatkan pembekalan akses internet di sekolah, kerjasama daripada pembekal
internet (ISP) diperlukan untuk mengurangkan kos tanggungan pengguna.
Semasa pembelajaran Kontruktivis guru berperanan sebagai
pembimbing atau fasilitator yang mana melibatakan pembelajaran secara koperatif
dan koloboratif dan belajar melalui perayauan. Pembelajaran secara penerokaan
boleh digunakan oleh para guru untuk menghubungkan antara teori kontruktivisme
dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah pembelajaran ini membolehkan
para pelajar mencari dan mengakses maklumat daripada mana-mana sumber yang
terdapat dalam internet. Seharusnya guru yang akan mengaplikasikan pembelajaran
secara kontruktivis dan kognitisme perlu lebih dahulu memahami dan mendalami
pengetahuan dalam komputer dan ICT bagi memudahcaranya mengajar kelak.
Dengan integrasi teknologi, peranan guru telah bertukar
daripada penyampai maklumat kepada penyelaras sumber pembelajaran. Guru
sekarang berperanan sebagai fasilitator, pengurus, kaunselor dan pakar
motivasi. Peranan guru ini membolehkan para guru bebas bekerja secara individu
atau dalam kumpulan kecil dan meninggalkan cara pengajaran formal yang lama.
Guru membantu pelajar mencari maklumat dari pelbagai sumber dengan adanya
teknologi maklumat dan komunikasi.
No comments:
Post a Comment