Salah
satu daripada Matlamat Pembangunan Pendidikan 2001-2010 adalah untuk
membudayakan sains dan teknologi. Manakala, cabaran keenam Wawasan 2020 adalah
bertujuan untuk mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif, mempunyai
daya perubahan yang tinggi dan memandang ke hadapan, yang bukan sahaja menjadi
pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun saintifik dan
teknologi masa depan. Jika dikaji keputusan peperiksaan awam pada setiap tahun
seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM kita akan dapati bahawa masih terdapat sebilangan
pelajar yang belum mencapai tahap yang minimum bagi setiap mata pelajaran
terutamanya dalam mata pelajaran Matematik. Justeru, tugas guru adalah untuk
memastikan pelajar mencapai tahap minimum bagi setiap mata pelajaran. Terdapat
pelbagai strategi yang boleh digunakan untuk mengatasai masalah tersebut. Salah
satu daripada strategi yang boleh digunakan ialah dengan pengajaran yang
efektif. Melalui pendekatan ini guru sudah semestinya akan dapat meningkatkan
prestasi pelajar, khasnya bagi pelajar yang berpencapaian rendah.
Menurut Tuner, R. (2001)
Pengajaran berkesan ialah pengajaran pakar dan cemerlang. Terdapat penggunaan
istilah lain seperti mengajar dengan baik (Brown et al., 1993), mengajar dengan
kreatif (Woods et al., (1996) dan Pengajaran Berkualiti (Stones, 1992). Seperti
yang kita sedia maklum untuk menghasilkan pembelajaran yang efektif mestilah
bermula dengan pengajaran yang efektif terlebih dahulu. Justeru, guru
seharusnya memainkan peranan mereka dengan sepenuhnya dalam menghasilkan
pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Tujuan pengajaran yang jelas dan
spesifik membantu urutan sajian topik dan tugas secara logic (J.J Hasibuan
& Moedjiono, 1985).
Contohnya pengajaran yang efektif
telah kami perkenalkan dalam topik nombor bulat. Bagi topik nombor bulat kami
memperkenalkan satu aktiviti permainan iaitu dengan cara membahagikan pelajar
kepada kepada beberapa kumpulan di mana setiap kumpulan terdiri daripada empat orang
ahli di dalamnya. Setiap kumpulan disediakan satu sampul yang mengandungi lima
kad nombor yang berlainan. Aktiviti permainan ini akan meransang pemikiran yang
kreatif dalam kalangan pelajar. Hal ini akan dapat dilihat apabila pelajar akan
menyusun semua kad nombor tersebut untuk mendapatkan nilai yang paling besar,
nilai paling kecil, perbezaan terbesar dan perbezaan terkecil dengan hanya
menggunakan kad nombor yang diberikan kepada mereka. Keghairahan pelajar juga
akan dapat dilihat apabila guru akan memilih nombor 0 dan meminta pelajar membentuk satu nilai
yang paling besar yang mengandungi nombor tersebut di tengah-tengah. Guru juga
akan memberikan peneguhan positif kepada kumpulan yang dapat membentuk nombor tersebut
dengan paling pantas. Hal ini akan lebih menarik lagi minat pelajar untuk
bersungguh-sungguh dalam menyelesaikan permasalahan yang diutarakan oleh guru
mereka kepada mereka untuk diselesaikan.
Terdapat pelbagai kelebihan yang
akan kita peroleh melalui pengajaran yang efektif ini. Kelebihan ini bukan
sahaja akan menguntungkan guru dan pelajar bahkan ia juga akan memberi kesan
yang positif kepada prestasi sekolah. Contonhya, seperti yang kita dapat lihat
melalui aktiviti yang telah dinyatakan, pemikiran pelajar akan diransang untuk
menjadi lebih kreatif dan kritis dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan.
Nilai kerjasama juga akan dapat diterap dalam diri setiap pelajar sewaktu
mereka melakukan aktiviti ini bersama-sama kawan-kawan yang lain. Interaksi dua
hala juga akan berlaku antara guru dan pelajar. Hal ini dapat dilihat semasa
guru melakukan tinjauan ketika pelajar menjalankan aktiviti yang disediakan
kepada mereka. Apabila hal sedemikian berlaku sudah pastilah pelajar dan guru
akan dapat menghasilkan perasaan hormat-menghormati antara satu sama lain. Hal
ini juga akan memberi kesan yang positif kepada masalah disiplin sekolah.
Justeru, semua pihak haruslah
memainkan peranan masing-masing dalam menghasilkan pengajaran dan pembelajaran
yang efektif. Guru seharusnya menjadi seorang yang sangat kreatif dan inovatif
dalam merancang strategi pengajaran yang lebih menarik dan mampu memberi
kefahaman yang jelas kepada semua pelajar mengenai sesuatu konsep Matematik.
Sesungguhnya kejayaan seseorang pelajar bergantung kepada sejauh manakah
kesungguhan seorang guru dalam mendidik mereka.
No comments:
Post a Comment