GSP adalah satu perisian komputer yang boleh digunakan untuk membantu pengajaran dan pembelajaran pembelajaran geometri. Perisian GSP digunakan untuk mengajar topik geometri iaitu membuat visualisasi, membuat penerokaan dan penyiasatan, membuat analisis dan membuat deduksi secara tidak formal. GSP digunakan sebagai alat tunjuk cara dimana pelajar boleh melihat sendiri cara dan bagaimana sesuatu bentuk geometri dibina dan seterusnya menentukan sifat-sifat geometri (Nursazlainey Zakaria, 2005).
GSP juga menyediakan pelbagai contoh penyiasatan untuk pelajar berbincang
tentang proses dan hasil tugasan. Sebagai contoh, guru boleh menyuruh pelajar
menyiasat nisbah perimeter daripada diameter poligon sekata, meneroka
soalan-soalan berkaitan dengan tangent sebuah bulatan dan maslaah-masalah
terbuka. Pelajar-pelajar boleh melakukan pembinaan geometri dan mereka sendiri
menentukan formula untuk menghuraikan perhubungan-perhubungan yang mereka
temui. Pelajar bekerja dalam kumpulan secara koperatif untuk menyiasat
sifat-sifat geometri, memerhatikan corak-corak dan menggunakan penaakulan untuk
membuat konjektur-konjektur. Pembinaan yang dilakukan dengan menggunakan GSP
adalah tepat dan mudah diperbetulkan sekiranya terdapat kesilapan-kesilapan
atau membuat pembaharuan.
Kewujudan program menonjolkan
keupayaannya untuk menggambarkan rajah geometri seperti Euclidean
Geometri. GSP banyak membantu pelajar menerokai dan mencipta bentuk-bentuk
geometri sehingga ke peringkat membuat konjektur mengenai rajah tersebut.
Pembelajaran geometri tidak lagi berakhir kepada noktah tapi sentiasa mencapah
ke aras yang lebih tinggi. Ia memudahkan pelajar menemui ciri-ciri spesifik dan
menjana pelajar membuat open
ended questions.
Michael Serra, dalam bukunya, Discovery Geometry: An Inductive
Approach (1999) menerangkan
bahawa melalui pendekatan terhadap GSP membolehkan pelajar membina rajah
geometri sendiri dan berbincang bersama rakan mengenai konjektur yang terhasil,
melalui pengamatan kepada pola–pola. Pelajar selanjutnya akan memberi alasan
kewujudan konjektur berkenaan. Pierre
Van Hiede dan Dina Van Hiede – Geldoft menyatakan melalui GSP secara
tidak langsung mengarahkan pelajar membuat visualisasi, analisis, deduksi
informal dan deduksi formal.
Seterusnya membolehkan pelajar
menemukan tiga peringkat pembinan rumus matematik yang terdiri dari peringkat
permulaan, diikuti dengan peringkat visualisasi, kemudian peringkat analisis
dan seterusnya membuat konjektur sebelum membuktikan kebenaranya. Pelajar dapat
menerokai secara dinamik serta membuat perubahan kepada rajah geometri dengan
lebih analitik. Melaluinya pelajar menjalani demonstrasi interaktif, membuat
kolaborasi dan meyuarakan hasil dapatannya. Dalam erti kata yang lain,
penggunaan GSP ini secara tidak disedari mencetuskan cooperative learning.
No comments:
Post a Comment