Tanggungjawab sistem pendidikan kini adalah untuk menyediakan
generasi muda dengan pelbagai kemahiran dan pengetahuan supaya mereka dapat
menghadapi masa depan dengan sempurna. Kementerian Pendidikan telah menyusun
dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuh, dan mempertingkatkan mutu
pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini.
Salah satu unsur yang penting adalah memberikan peluang pendidikan yang sama
kepada semua pelajar tanpa mengambil kira bangsa, kelas sosial, kelompok etnik
dan budaya.
Dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (KPM, 2001).
Kementerian Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa pembangunan pendidikan dari
Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya
mencapai banyak kemajuan khususnya dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan
pendidikan dan latihan perguruan. Strategi meningkatkan peluang pendidikan
berjaya mencapai sasarannya. Walau bagaimanapun, apa yang dilihat pada masa ini
masih terdapat pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar
Pendidikan Kebangsaan, antaranya perkara berhubung dengan struktur pendidikan,
akses kepada pendidikan, ekuiti, kualiti tenaga pengajar, ketidakseimbangan
penyediaan infrastruktur, Pelaksanaan Program PPSMI, dan kurikulum yang
relevan. Ini selaras dengan pendapat Sufean (2004) yang menyatakan terdapat
banyak isu pendidikan yang boleh dikatagorikan iaitu pentadbiran, peringkat
pendidikan, teknologi pendidikan, organisasi sekolah dan keguruan.
Isu yang ingin dibincangkan dalam penulisan ilmiah ini ialah lebih
kepada penggunaan teknologi dalam pembelajaran dan pengajaran P&P.
Penggunaan teknologi dalam P&P adalah serentak dengan perubahan-perubahan
yang berlaku dalam dunia globalisasi yang lebih dikenali sebagai Dunia Tanpa
Sempadan. Kehadiran teknologi dalam sistem pengurusan pendidikan khususnya
telah membuka peluang baru untuk memajukan bidang pendidikan, seterusnya dapat
menyediakan pelajar-pelajar untuk menghadapi cabaran-cabaran abad ke-21 atau
dengan kata lain cabaran era teknologi.
Selaras dengan perkembangan teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) dalam pendidikan yang meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru. KPM telah melaksanakan pelbagai projek ICT dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT. Namun isu dan masalah yang menjejaskan usaha penggunaan ICT dalam proses p&p adalah berkaitan dengan pembekalan komputer yang tidak seimbang antara sekolah luar bandar dan bandar, perisian komputer untuk p&p yang sukar didapati di sekolah, latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang kurang berkesan, penyelenggaraan komputer yang kurang memeuaskan di sekolah dan kurang bilangan guru terlatih dalam penggunaan ICT di sekolah.
Selaras dengan perkembangan teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) dalam pendidikan yang meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru. KPM telah melaksanakan pelbagai projek ICT dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT. Namun isu dan masalah yang menjejaskan usaha penggunaan ICT dalam proses p&p adalah berkaitan dengan pembekalan komputer yang tidak seimbang antara sekolah luar bandar dan bandar, perisian komputer untuk p&p yang sukar didapati di sekolah, latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang kurang berkesan, penyelenggaraan komputer yang kurang memeuaskan di sekolah dan kurang bilangan guru terlatih dalam penggunaan ICT di sekolah.
No comments:
Post a Comment