Beberapa kajian telah dijalankan sejak dua dekad yang lalu
terhadap sikap di kalangan guru-guru terhadap penggunaan komputer di dalam
pendidikan berbanding dengan kumpulan-kumpulan lain seperti pelajar (Robertson
et al., 1995), tinjauan terhadap sikap guru dari aspek jenayah (Coldwell,
1983), sikap di kalangan penuntut-penuntut institusi pengajian tinggi (Walters
dan Necessary, 1996; Parish dan Necessary, 1996 dan Francis, 1993), sikap di
kalangan penuntut-penuntut menengah atas dan prauniversiti (Selwyn, 1997),
sikap terhadap komputer di kalangan guru-guru pelatih siswazah (Zulkifli Abdul
Manaf dan Raja Maznah Raja Hussain, 1994; Noran Fauziah Yaakub et al., 1996)
dan sikap guru-guru secara khusus terhadap komputer (Coldwell,
1983; Handler, 1993; Gbomita,
1997).
Kajian
yang telah dijalankan oleh Dupagne dan Krendl (1992) mendapati perubahan sikap
yang begitu ketara dan positif di kalangan guru-guru terhadap penggunaan
mikrokomputer di dalam bilik kelas dan di dalam kurikulum. Manakala kajian yang
dijalankan terhadap guru-guru pelatih oleh Downes (1993) pula mendapati bahawa
pengalaman dengan komputer dan pengaruh model peranan guru yang menggunakan
komputer di dalam bilik darjah membawa kepada sikap positif terhadap penggunaan
komputer serta meningkatkan kemungkinan guruguru
berkena an akan menggunakan
komputer di dalam bilik darjah. Tahap pendedahan guru dengan kursus-kursus
literasi komputer juga mempunyai kaitan yang signifikan terhadap pembentukan
sikap guru-guru terhadap komputer (Robertson et al., 1995).
Kajian
yang telah dijalankan oleh Madsen dan Sebastiani (1987) pula menunjukkan sikap
positif di kalangan guru-guru berhubung dengan tahap kebolehan menggunakan komputer
di samping menghilangkan rasa bimbang terhadap penggunaan teknologi tersebut di
dalam pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, beberapa kajian
mendapati bahawa kebimbangan terhadap computer tidak mempunyai hubungan dengan
sikap terhadap komputer (Kernan dan Howard, 1990; Zulkifli Abdul Manaf dan Raja
Maznah Raja Hussain, 1994).
No comments:
Post a Comment