Menurut Hansen V.P
dan Zweng M.J (1984), dalam usaha menjadikan proses mengajar matematik lebih
efektif, dua konsep penting yang perlu ditekankan ialah menitik beratkan
tentang konsep kelas matematik sebagai proses yang menyeronokkan dan konsep pengajaran
dan pembelajaran yang berpusatkan pelajar.
Sehubungan dengan itu pengunaan teknologi-teknologi yang relevan di dalam
proses pengajaran dan pembelajaran matematik dapat membantu
mempertingkatkan kefahaman pelajar dari segi pencapaian akademik (Burton L. dan
Jaworski B., 1995). Contohnya teknologi komputer dapat mempengaruhi kehidupan
pelajar terutamanya dalam matematik kerana ia dapat memperkembangkan minda
pelajar untuk menjadi lebih kritis,kreatif serta lebih inovatif.
Penggunaan teknologi ini
tidak bermakna ia telah mengambil alih tugas dan peranan seseorang guru
sehingga penafsiran perguruan sebagai tidak relevan lagi. Tidak pula ia sekadar
sebagai alat untuk membantu guru matematik untuk mengajar yang biasa dilakukan setakat
ini.Teknologi akan diintegrasikan dalam pengajaran dan pembelajaran apabila ia
digunakan untuk melibatkan pelajar belajar secara bernas bukan hanya
semata-mata pelajar dan guru menggunakan teknologi.
Aktiviti
pembelajaran hendaklah dirancang dengan teliti oleh guru supaya teknologi
seperti internet khususnya dapat digunakan dengan lebih berkesan dengan
pendekatan pengajaran pembelajaran yang berlainan daripada apa yang diamalkan
secara tradisional hari ini. Penggunaan teknologi dalam P&P akan lebih
berkesan apabila pembelajaran lebih berpusatkan kepada pelajar seperti
persekitaran pembelajaran yang aktif, konstruktif, kolaboratif, bermatlamat,
berwacana, berkonteks dan refelektif.
Justeru, guru dan pentadbir sekolah serta kerajaan
haruslah memahami halangan-halangan yang mungkin dihadapi dalam penggunaan
teknologi ini. Mereka haruslah bersedia untuk menangani perubahan yang bakal
timbul daripada penggunaan teknologi ini seperti halangan masa, latihan guru,
sumber dan sokongan.
Oleh itu, guru perlulah menyesuaikan diri dengan
alat teknologi pengajaran yang baru seperti komputer dan internet ini. Guru
juga perlu mengubah keadah mengajar yang diamalkan sebelum ini untuk
disesuaikan dengan teknologi yang digunakan. Maka guru-guru perlu mengambil
kira perkara-perkara ini dalam usaha mengintegrasikan teknologi ini agar lebih
berkesan seperti tidak terlalu berfokus kepada teknologi dan kurang kepada
matematik, tidak menggunakan teknologi secara eksklusif, tidak menggunakan
teknologi untuk melakukan lebih daripada yang diminta dalam matematik, tidak
terlalu bergantung kepada sejenis teknologi sahaja dan teknologi tidak
digunakan untuk stresming.
Jelasnya, teknologi ini
tidak akan mengubah peranan guru sebaliknya guru akan sentiasa berusaha untuk
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka khususnya dalam bidang IT ini.
Ketrampilan dan keperibadian mereka yang mulia akan tetap menjadi tunjang dan
ikatan utama. Teknologi ini sebenarnya mampu mengurangkan beban tugas guru dan
murid. Para guru haruslah bijak memilih aplikasi yang sesuai digunakan. Oleh
itu perancangan aktiviti yang kemas dan teratur amatlah penting supaya
murid-murid dapat menggunakan teknologi ini secara optimum dan maksimum. Semua
aplikasi tersebut boleh digunakan selagi sumber
maklumat atau sebagai bahan bantu yang diaplikasikan terus dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
BIBLIOGRAFI
Ahmad Fauzi bin Mohamed (2011). Program
Pengkomputeran Di Sekolah. Kedah: Universiti Utara Malaysia
Albaugh, P. (1997). The Role of
Skepticism in Preparing Teachers For The Use of Technology. ERIC
Document ED: pp, 339-406.
Engkizar Bin Martias
(2010). Pengintergrasian Ict Dalam Proses
P&P. Diperoleh pada Mei 16, 2012
daripada http://engkizarquran.wordpress.com/2010/04/15/pengtingnya-integrasi-ict dalam-proses-pengajaran-dan-pembelajaran-pendidikan-islam/
Fullan, M. (1996). The New Meaning Of
Educational Change. New York: Teacher College Press.
Mohd Sobhi
Ishak & Musa Abu Hassan (2007), Satu
Persoalan Jurang Digital Dalam Kalangan Masyarakat
Malaysia, Kertas kerja dibentangkan di International Conference on Media and Communication (MENTION 2007), 20-22 Ogos
2007. Selangor: Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Norhana Aini (2010). Tahap
Penggunaan Media Komputer (Perisian Kursus Dan Internet) Dalam Pengajaran Sains Dan Matematik Dalam Kalangan
Guru-Guru Sains Dan Matematik
Daerah Temerloh. Selangor: UPM.
Sham bin Ibrahim (2003). Penggunaan Perisian Multimedia Dalam Pengajaran Guru di Daerah Jelebu. Kertas Projek Sarjana
Universiti Putra Malaysia. Selangor: Universiti Putra
Malaysia.
No comments:
Post a Comment